Wrażenia z pobytu w Rimini nauczycieli z ZSKU w Rzeszowie w ramach projektu: „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim”

Projekt „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” realizowany w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego od 01.10.2018 do 29.02.2020, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu: „Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.

Dofinansowanie projektu z UE: 84 428,56 PLN

Tuż po zakończeniu roku szkolnego 2018/2019 siedmioosobowa grupa nauczycieli z Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie wyjechała na tygodniowe szkolenie do Włoch w ramach projektu „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.

Czas w Rimini wykorzystaliśmy w pełni. W przedpołudniowych godzinach braliśmy udział w kursie dotyczącym innowacji w nauczaniu (tytuł kursu – “Innovative technologies applied to education”). Zajęcia odbywały się w pięknej historycznej części Rimini, parę kroków od centralnego placu miasta Piazza Tre Martiri. Partner projektu – Sistema Turismo zadbał nie tylko o to by zajęcia miały ciekawą formę i odbywały się w komfortowych warunkach, ale również zorganizował dla nas pieszą wycieczkę po mieście, w czasie której zapoznaliśmy się z historią Rimini, z jego najważniejszymi zabytkami, ciekawymi obiektami m.in. most Tyberiusza, Łuk Augusta, fontanna, którą zachwycał się sam Leonardo da Vinci.

Kurs dotyczył przede wszystkim zastosowania multimediów w nauczaniu, tematy zajęć to m.in. platformy edukacyjne, social media w szkole, pomysły na wykorzystanie Instagrama w szkole, aplikacje przeznaczone do nauki, tworzenie e-booka w open office oraz bezpieczeństwo w sieci. Prowadzący przedstawił nam również system edukacji we Włoszech, opowiedział o specyfice włoskiej szkoły, o tym jaki wpływ wywarł faszyzm na edukację i z jakimi problemami mierzy się współczesna włoska szkoła. Zajęcia nie miały formy wykładu, podejmowaliśmy dyskusję, zadawaliśmy pytania, porównywaliśmy włoskie metody i formy pracy. W procesie nauczania wciąż najważniejszy jest nauczyciel, jego wiedza, zaangażowanie i kompetencje, a multimedia i inne “gadżety” są wciąż tylko dodatkiem i służą uatrakcyjnieniu zajęć – do takiego wspólnego wniosku doszliśmy pod koniec kursu. Porównując polską i włoską szkołę można było też zauważyć, że Włosi sceptycznie i ostrożnie podchodzą do wszelkich nowości, polscy nauczyciele i polska szkoła jest dużo bardziej otwarta i nowoczesna.

Po intensywnych zajęciach był czas wolny, który wykorzystaliśmy na wypoczynek i zwiedzanie. Samo Rimini nie ma zbyt wielu zabytków, ale w niewielkiej odległości od miasta są takie perełki architektoniczne jak Rawenna, Santarcangelo di Romagna, Gradara czy San Marino. Miłośnicy architektury, esteci, wielbiciele sztuki bizantyjskiej czy po prostu ciekawi świata wędrowcy mogli w wolnym czasie oddać się swoim pasjom, godzinami wędrować po uroczych uliczkach, zaułkach, placach. Zarówno Rimini jak i wymienione wyżej miasta mają piękną zieleń, cieszą oczy kolorami, egzotycznymi roślinami, parki, skwery, zieleńce są zadbane i wypielęgnowane.

Atmosfera panująca na szkoleniu oraz smak włoskiego espresso sprawiły, że nauka w upalne dni była przyjemnością! Do Polski wróciliśmy z pomysłami, inicjatywami i wzbogaceni o nową wiedzę, którą podzielimy się z innymi nauczycielami.

 

 

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *