Uczniowie z Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej „Kopernik” w Wyszkowie na praktykach w Maladze – Podsumowanie

Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej „Kopernik” realizowało projekt: „Świat pracy wokół nas – podnoszenie jakości kształcenia zawodowego” o numerze 2019-1-PL01-KA102-062030 w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+  sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt rozpoczął się 31 grudnia 2019 roku. Zakładano, że będzie trwał 24 miesiące, ale ze względu na pandemię czas trwania projektu został wydłużony do 36 miesięcy.

 W projekcie wzięło udział 32 uczniów z zawodów: technik logistyk, technik pojazdów samochodowych, technik elektryk, technik handlowiec, technik informatyk. Partnerem zagranicznym CEZIU „Kopernik” była hiszpańska firma Tribeka Training Lab, S.L.U., która należy do grupy ENT (Education and Training Network).  1 grupa uczestniczyła w mobilności w terminie 25 września – 16 października 2021, a druga grupa w dniach 28 sierpnia – 17 września 2022 roku. Przed wyjazdem uczniowie brali udział w przygotowaniu językowym, kulturoznawczym, pedagogicznym. Wykonywali również prezentacje multimedialne na temat historii, kultury, geografii Malagi i Hiszpanii, które prezentowali w szkole.

Uczniowie odbywali staż w hiszpańskich firmach w Maladze w regionie Andaluzja:

  • VOLTIAM S.L. – 5 uczniów Technikum Elektrycznego i 2 uczniów Technikum Logistycznego
  • SERVLIMPSA – 2 uczniów Technikum Pojazdów Samochodowych;
  • GRUPO DISOFIC SL. – 4 uczniów Technikum Logistycznego;
  • BEDOYA GRUPO LKH – 3 uczniów Technikum Logistycznego;
  • VOLTIAM S.L. – 2 uczniów Technikum Logistycznego;
  • ELECMALAGA ELECTRICISTA 24 H – 2 uczniów Technikum Elektrycznego;
  • SERVIHONDA – 3 uczniów Technikum Pojazdów Samochodowych;
  • INTERNET WEB SOLUTIONS – 2 uczniów Technikum Informatycznego;
  • COPYRAP NAVE – 2 uczniów Technikum Handlowego;
  • COPYRAP – 1 uczennica Technikum Handlowego;
  • PARQUET DIRECTO – 3 uczniów Technikum Logistycznego;
  • BEDOYA GRUPO LKH – 3 uczniów Technikum Logistycznego;

Uczestnicy projektu pracowali po 8 godzin dziennie, realizując zadania ujęte w programach praktyk dostosowanych do potrzeb danego zawodu. Pracodawcy bardzo chwalili zaangażowanie uczniów podczas odbywania stażu, doceniali ich punktualność i pracowitość.

Po pracy oraz w dni wolne uczniowie wykorzystywali czas na poznawanie hiszpańskiej kultury, tradycji oraz historii. Jedną z postaci świata kultury kojarzącą się z Malagą niewątpliwie jest Pablo Picasso hiszpański artysta malarz, grafik. Uczestnicy projektu zwiedzili miejsca z nim związane np.

Casa Natal – dom, w którym urodził się Picasso, Muzeum Pabla Picassa, w którym znajdują się największe jego dzieła oraz park Jardin de Picasso.

Poznać kulturę hiszpańską uczniowie mogli m. in. przy okazji obchodzonych świąt religijnych przez Hiszpanów, kiedy ulicami miast przemieszczają się liczne i barwne procesje wychodzące z Katedry. Katedra La Manquita, to symbol miasta, najstarsza i największa budowla architektoniczna w Maladze.

Podziw uczniów budziła najstarsza część miasta z takimi zabytkami jak Alcazaba, arabska pałacowo-obronna fortyfikacja Malagi wraz z Gibralfaro – zamkiem górującym nad miastem. Z tego miejsca podziwialiśmy panoramę miasta. W tej części znajduje się również Teatr Rzymski, najlepiej zachowany symbol starożytnej Malagi.

Piękna słoneczna pogoda sprzyjała podziwianiu miejscowych plaż oraz innych miejsc wartych obejrzenia. Ciekawą atrakcją dla uczniów był rejs katamaranem po Morzu Śródziemnym.

Uczniowie wrócili do Polski z dużym bagażem doświadczeń zawodowych, wspomnień i wzruszeń. Poszerzyli posiadaną wiedzę i podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe. Odbywany staż pozwolił na porównanie technik i metod pracy przyjętych w Polsce z metodami stosowanymi w firmach hiszpańskich. Dodatkowym atutem było nabycie umiejętności pracy w zespole wielokulturowym, doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim i nauka języka hiszpańskiego. Mimo początkowych trudności związanych z przystosowaniem się do nowych miejsc i języka, udało się im dość szybko przywyknąć do wymagań stawianych przez pracodawców. Uczniowie sumiennie realizowali zaplanowany program praktyk, a zdobyte w Hiszpanii doświadczenie przełożyło się na większą otwartość oraz pewność siebie. Dla wielu z nich był to pierwszy wyjazd zagraniczny.  Tylko jeden uczeń miał styczność z kulturą hiszpańską przed rozpoczęciem projektu.

Trzytygodniowy pobyt w Maladze oraz praca i przebywanie w towarzystwie obywateli Hiszpanii pozwoliły bardzo dobrze poznać kulturę, zwyczaje i tradycję hiszpańską. Po powrocie ze stażu wszyscy uczniowie zadeklarowali, że potrafią porozumiewać się w języku hiszpańskim w podstawowych kwestiach.  W trakcie mobilności głównym językiem, w którym uczniowie komunikowali się był język angielski. Udział w projekcie pozwolił na przełamanie bariery językowej i umożliwił poprawę znajomości języka angielskiego.

Wszyscy uczniowie potwierdzili, że udział w stażu:

  • – uczył pracy w grupie
  • – pozwolił wykazać się samodzielnością działania
  • – dał możliwość działania/ sprawdzenia się w nowym otoczeniu i nowych sytuacjach
  • – pomógł w przełamaniu bariery w  komunikacji z osobami obcojęzycznymi
  • – pomógł w budowaniu świadomości różnorodności kultur europejskich
  • – 31 respondentów napisało, że udział w stażu dodał im pewności siebie, 1 osoba odpowiedziała, że udział w stażu nie dodał jej pewności siebie.

Podczas pobytu opiekunami grupy z ramienia CEZiU „Kopernik” były pani Małgorzata Dziekciowska oraz pani Monika Lipka, a koordynatorem projektu była pani Agnieszka Gołębiewska.

Artykuł: Koordynator projektu: Agnieszka Gołębiewska



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts
Recent Comments
Archives
Categories
Meta
Recent Posts

Rozwinięcie Twoich Możliwości w Erasmus+: Nowa Usługa Doradcza od ETN

Wrażenia z projektu „Design me”

Nauczyciel z Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych im. S. Mikołajczyka w Pasłęku odkrywa tajniki włoskiej kuchni podczas job shadowing w jednej z włoskich restauracji.

Uczniowie stalowowolskiego ekonomika na praktykach zawodowych w Rimini we Włoszech.

Job shadowing w Rimini- Nauczyciele z ZST w Turku