Praktyki zawodowe mogą mieć różne oblicza. Uczniowie z klas III technikum Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Krośnie Odrzańskim we wrześniu odbywają praktyki zawodowe. Niektórzy wybrali wersję all inclusive. Dzięki programowi Erasmus Plus ramach projektu „Staże zagraniczne drogą do rozwoju zawodowego i integracji z narodami europejskimi” odbywają praktyki i staże we Włoszech w Rimini. Mieszkają w hotelu Royal Plaza z uczniami z innych szkół w Polsce, więc integrują się w pokojach, w restauracji i na basenie. Popołudniami i w wolne dni odpoczywają na plaży, a w tym roku słońca nie brakuje nawet w drugiej połowie września. Wieczorami mają czas na „długie Polaków rozmowy” w hotelowym holu lub innych zacisznych miejscach.
Poznali już historię i zabytki Rimini, a ostatnio odwiedzili Muzeum Felliniego i choć artysta nie był im znany, muzeum zachwyciło atmosferą, sennym, onirycznym klimatem i bogactwem rekwizytów, które nie były schowane za szkłem. Odwiedzili też Rawennę, San Marino, a przed nimi jeszcze wizyta w Wenecji.
Praktyki zawodowe odbywają w swoich zawodach: technik informatyk, technik rachunkowości i technik fotografii i multimediów. Ośmioro informatyków odbywa praktyki w firmie informatycznej SD Consulting, technicy rachunkowości pracują w hotelach i w Sistema Turismo, a pięcioro techników fotografii i multimediów w firmach fotograficznych. Staż zawodowy odbywa też nasz nauczyciel przedmiotów zawodowych.
Wszyscy są zadowoleni z pobytu, ponieważ sprawdzili się w różnych sytuacjach. Zdobywają doświadczenie zawodowe i życiowe.
Odbywam praktyki w studiu fotograficznym Paola Diani – mówi Karolina Misiewicz.
To profesjonalista, dużo mnie uczy, ale to też zabawny, otwarty człowiek, który sprawia, że atmosfera na praktyce jest przemiła.
Klaudia, która dojeżdża do Ceseny zauważa: Realizujemy programy praktyk, ale niektóre umiejętności kształcą się mimo woli. Trzeba było zadbać o czyste ubranie czy jakieś przekąski, nie spóźnić się do pracy, więc znamy miejscowe pralnie, sklepy, przystanki autobusowe i rozkłady jazdy. Wiemy, gdzie kupić pizzę czy brakujące kosmetyki. A wszystko w języku angielskim, czasami włoskim.
Nasi uczniowie są samodzielni i dobrze posługują się językiem angielskim, ale czasami trzeba porozumieć się z osobami, które tego języka nie znają. Po trzech tygodniach pobytu język włoski też nie jest im obcy – witają się i żegnają po włosku, zamawiają śniadanie, porozumiewają się z paniami sprzątającymi w hotelu – mówi jedna z opiekunek.
Pobyt we Włoszech do okazja do poznania życia codziennego jednego z narodów europejskich. Bartek Rogacewicz urzeczony jest ludźmi: Poznałem ten kraj i ludzi od tej strony, która dla turystów jest niewidoczna. Podobają mi się bardzo żywiołowe i ekspresywne konwersacje Włochów oraz otwartość i życzliwość, których doświadczam z ich strony. Julia Szybicka nie spodziewała się, że ludzie we Włoszech są tak otwarci, że pozwalają robić sobie zdjęcia i chętnie pozują do nich.
Włosi chętnie rozmawiają z nieznajomymi, czego doświadczyli uczniowie, korzystając z komunikacji miejskiej czy w hotelu.
Bartosz Pasternak – nauczyciel przedmiotów fotograficznych jest w Rimini na stażu (job shadowing ) – Jestem na stażu, aby doskonalić swe umiejętności i poszerzyć wiedzę zawodową w rzeczywistych warunkach pracy fotografa. Chcę też poznać od strony ucznia jego sytuację na praktyce, zadania i możliwości pracodawcy, ograniczenia obu stron.
Swoimi doświadczeniami podzielę się z nauczycielami przedmiotów zawodowych, wychowawcami i rodzicami, ale też pracodawcami, u których uczniowie odbywają praktyki. Mam nadzieję, że pomogą one wszystkim lepiej zrozumieć sytuację ucznia w nowym dla niego miejscu, a pracodawcom tak zorganizować pracę praktykanta, aby obie strony czuły się dobrze, a zajęcia były jak najbardziej efektywne.
Sześć lat temu szkoła nawiązała współpracę z firmą ETN i Sistema Turismo. Pomoc pracowników firmy, szczególnie pani Katarzyny Gawronek, zaowocowała projektami zatwierdzonymi do realizacji. Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Krośnie Odrzańskim od pięciu lat przyjeżdżają do Rimini, z powodzeniem realizują praktyki i rozwijają się pod względem nie tylko zawodowym, ale też językowym i osobowościowym. Pozbywają się kompleksów, uczą tolerancji i otwartości na odmienności kulturowe.
Koordynator projektu: B.Kwiatkowska