Praktyki zawodowe za granicami kraju widziane okiem uczniów

Druga, a zarazem ostania 20- osobowa grupa uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w Barlewiczkach  powróciła 26.10.2019 r. z praktyk zawodowych w Rimini. Oznacza to, że projekt „ Praktyki zawodowe uczniów ZSZ w Barlewiczkach we włoskich zakładach pracy ” powoli zbliża się do końca. Zbliża się, co nie oznacza, że się kończy! Przed nami jeszcze działania upowszechniające, promocja i ewaluacja końcowa projektu. Po zagranicznych praktykach pozostały wspomnienia, nowe umiejętności i doświadczenia oraz apetyt na odkrywanie Europy i świata. Co na temat praktyk i doświadczeń w Rimini sądzą uczestnicy projektu? Poczytajcie sami…Poniższy tekst stanowią autentyczne wypowiedzi uczniów zebrane przez opiekunów grup. Miłej lektury!

 Głównymi korzyściami z udziału w projekcie było to, że nauczyłem się wielu różnych czynności wykonywanych w moim zawodzie. Dowiedziałem się też i doświadczyłem jak wygląda praca za granicą. Korzyścią było także to, że w wolnym czasie zwiedziłem z całą grupą bardzo dużo pięknych miejsc. Myślę, że na przyszłość należałoby organizować więcej wyjazdów za granicę żeby zobaczyć jak wygląda dobra organizacja pracy, inna kultura i rzeczywistość. (Patryk)

Na praktykach nauczyłem się na pewno wielu rzeczy związanych z mechaniką pojazdów samochodowych. Poza praktykami wyjazd ten dał mi szansę na zwiększenie umiejętności dogadywania się w grupie. Zmienić chciałbym tylko warunki w hotelu – aby pokoje były nieco większe. W projekcie zapoznałem się z funkcjonowaniem firm za granicą. Miałem możliwość zobaczyć jak pracują ludzie we Włoszech. Będę mógł w przyszłości korzystać ze dobytego doświadczenia w Polsce. Zwiedziłem także piękne miasta. Tym, co należałoby zmienić, jest za krótki czas pobytu za granicą i zwiększenie liczby wycieczek. (Damian)

W moim zakładzie pracy przyjęto mnie bardzo dobrze. Pracownicy starali się nauczyć mnie jak najwięcej. Bardzo cieszy mnie, że pomimo trudności językowych, dałem radę się dogadać. Atmosfera w pracy była bardzo miła. (Artur)

W moim zakładzie pracy przyjęto mnie bardzo dobrze. Pracownicy byli mili. Uczyli mnie pracy w moim zawodzie . Pomimo bariery językowej starali się jak najwięcej mnie nauczyć. (Jakub)

Dla mnie praca w zakładzie gastronomicznym jest dobrym doświadczeniem ze względu na to , że pomogła mi zrozumieć , że chcę dalej rozwijać się w tym kierunku. Również nauczyłam się współpracy w zespole, przygotowywania potraw nietypowych dla Polski. Fajnym doświadczeniem było pracować w restauracji za granicą , dogadywanie się w obcym języku, tłumaczenie, jak przygotować daną potrawę. Bardzo jestem wdzięczna całemu zespołowi restauracji za miłą atmosferę. (Ksenia)

Korzyści z praktyk zagranicznych jest wiele. Po pierwsze -zdobyłam doświadczenie potrzebne w moim zawodzie, które – mam nadzieję- pomoże mi się przygotować do egzaminu zawodowego. Pracownicy bardzo starali się o to, by atmosfera była naprawdę miła, zapoznali mnie z kulturą włoską. Poznałam miłych i sympatycznych ludzi , którym zależało na tym, aby mnie czegoś nauczyć. Uświadomiłam sobie, że zawód kucharza nie polega tylko na gotowaniu, ale i pracy w zespole oraz to, że każdy pracownik restauracji zajmuje ważną rolę w funkcjonowaniu restauracji. Jestem naprawdę bardzo zadowolona z moich praktyk i wdzięczna ludziom, którzy chcieli mnie czegoś nauczyć i wierzyli w moje umiejętności. (Ewelina)

Doświadczenia, które zdobywałam w moim zakładzie “Ristorante Pizzeria La Cappa ” były z dnia na dzień coraz ciekawsze. Pierwszego dnia cała ekipa nas miło przywitała, a po chwili już przystąpiłam do pracy. Mój tutor pokazywał co mam robić, zaczęłam poznawać nowe smaki włoskich potraw i tajniki włoskiej kuchni. Pierwszymi czynnościami, które wykonywałam była obróbka wstępna owoców morza. Z dnia na dzień powierzano mi coraz ciekawsze i trudniejsze zadania. Przez ten miesiąc moja wiedza na temat smaków, potraw, dań i deserów włoskich poszerzyła się bardzo. Za to właśnie jestem bardzo wdzięczna całemu zespołowi. (Karolina)

Moje doświadczenie w Abocar Due Cucine wzrastało z dnia na dzień. Pierwszy dzień rozpoczęłam od mycia i krojenia pomidorów, a skończyłam na przygotowywaniu potraw z owoców morza. Z dnia na dzień powierzano mi bardziej odpowiedzialne zadnia. Dzięki nim w ten miesiąc bardzo dużo się nauczyłam. Warto dodać, że swoją praktykę odbywałam w restauracji, która od kilku lat z rzędu przyznawane ma trzy gwiazdki Michelina. To najbardziej prestiżowa w gastronomii nagroda, przyznawana za walory smakowe. Można otrzymać od 1 do 3 gwiazdek. (Ola)

Dzięki praktykom zdobyłem cenne doświadczenie praktyczne w swoim zawodzie. Sprawdziłem się w przyszłej pracy, jak będę sobie radzić oraz czy to naprawdę lubię. Podszkoliłem również język angielski oraz częściowo język włoski. Nic nie zmieniałbym podczas realizacji kolejnych projektów, ponieważ – moim zdaniem- wszystko jest w porządku. (Patryk)

Uczestnictwo w projekcie przyczyniło się do rozwoju moich umiejętności gastronomicznych, do nauki kultury włoskiej oraz ich smaków. Dostałem także możliwość poznania bliżej zawodu kucharza i trudów z nim związanych. Projekt jest o tyle dobra sprawą, że pozwala zwiedzić kawałek świata praktycznie za darmo, zabierając tylko czas związany z przygotowaniami. Jeśli chodzi i sam projekt to nie potrzebuje żadnych zmian, aczkolwiek bardziej ubolewa motywacja uczestnika i jego chęci związane z nauką języka włoskiego. (Przemek)

W moim zakładzie pracy doświadczyłam i nauczyłam się wiele. Codziennie dostawałam nowe zadania do wykonania. Nauczyłam się przede wszystkim obróbki wstępnej brudnej i czystej owoców morza: krewetek, małż, ośmiornic, kalmarów. Z obróbką niektórych owoców miałam większy problem, ponieważ nigdy na żywo ich nie widziałam i nie wiedziałam jak się za nie właściwie zabrać. Pracownicy starannie wszystko tłumaczyli, abym najlepiej zrozumiała i właściwie wykonała zadanie. Miłym doświadczeniem było to, że wszyscy pracownicy podczas przerwy zasiadali do stołu i spożywali razem obiad. (Wiktoria)

W czasie moich praktyk wykonywałem różne czynności. Jeździłem m.in. po różnych prywatnych firmach z dwoma serwisantami. Poznałem charakter ich pracy oraz panujące u nich zwyczaje. Jeden z nich w czasie jazdy był zawsze głodny i przez cztery tygodnie posilał się krakersami. Byli bardzo mili, ale miałem nadzieję, że łatwiej będzie można się z nimi komunikować. Niestety, ich angielski był czasem nie do zrozumienia. Mieli podział obowiązków- jeden z nich serwisował głównie kasy fiskalne, drugi zaś- drukarki i komputery. (Dominik)

Biorąc udział w projekcie podszkoliłem swój język angielski oraz włoski. Poznałem sposób myślenia Włochów oraz ich mentalność. Doświadczyłem co to samodzielność i odpowiedzialność. Jedyne co sprawiło mi problem to dalekie dojazdy. Gdyby zakład pracy znajdowałby się bliżej, wszystko byłoby w porządku. Michał Korzyścią, jaką odniosłem podczas tego projektu jest to, że podszkoliłem język angielski. Na praktykach nauczyłem się wielu przydatnych rzeczy związanych z moim zawodem. Bardzo się cieszę, że mogłem się tyle tutaj nauczyć i doświadczyć. Myślę, że zwiedzenie i zapoznanie się z obyczajami tego kraju dla każdego uczestnika – tak jak i dla mnie- jest czymś niesamowitym. Moim zadaniem w przyszłych projektach nie trzeba nic poprawiać, bo jest bardzo fajnie, wszystko jest dobrze zorganizowane. (Patryk)

Moimi korzyściami z udziału w projekcje jest poprawa w posługiwaniu się językiem angielskim oraz większa wiedza na temat kuchni włoskiej. Od włoskich kucharzy nauczyłam się wielu nowych rzeczy między innymi jak wykonywać poprawnie obróbkę wstępną owoców morza i przygotowywać włoskie potrawy. Myślę, że udział w projekcie dla każdego uczestnika jest odpowiednią formą na poznanie nowych obyczajów i zwiedzenia obcego kraju. (Patrycja)

Dzięki praktykom we Włoszech nauczyłem się serwisować sprzęt elektroniczny. Poznałem kulturę włoską oraz podejście Włochów do różnych spraw. Zasmakowałem włoskiej kuchni. Gdybym nie miał 3 -godzinnej sjesty, byłoby wspaniale. (Patryk)

Dzięki temu projektowi miałam okazję poznać włoskie smaki, zwiedzić obcy kraj, poznać kulturę Włochów. Miałam również okazję pracować we włoskiej restauracji i zobaczyć co to znaczy ciężka praca, ale również nabrałam doświadczenia na przyszłość. Moim zdaniem w projekcie nie ma co ulepszać. Wszystko jest bardzo zorganizowane i wiem, że przyszli uczestnicy tego projektu będą równie zadowoleni z wyjazdu jak ja. (Agata)

Moimi korzyściami z udziału w projekcie jest poprawa w posługiwaniu się językiem obcym oraz wiedza techniczna niezbędna w moim zawodzie. W zakładzie pracy atmosfera jest bardzo miła i aż chciało się tam codziennie pracować. Wszyscy byli uprzejmi i koleżeńscy. Myślę, że projekt jest dopracowany i nie potrzebuje żadnych zmian. (Wojtek)

W zakładzie pracy zaskoczyła mnie luźna atmosfera oraz zróżnicowane zadania, które mi powierzano. Nie spodziewałem się, że firma, w której odbywałem praktyki, działa na aż taka duża skalę. Nigdy nie brakowało tam pracy i nie można było narzekać na nudę. (Adam)

 Lektura wypowiedzi uczestników projektu oraz zadowolenie widoczne na ich twarzach po powrocie do kraju przekonuje mnie- jako koordynatorkę projektu-, że praktyki za granicą są dla uczniów naprawdę atrakcyjne, rozwijają w młodych ludziach ciekawość świata, chęć podejmowania wyzwań, uświadamiają potrzebę ciągłego uczenia się. Praktyki za granicą na dobre wpisały się w działanie naszej szkoły. Uczniowie młodszych klas nie pytają już „Czy i my wyjedziemy?” lecz „Dokąd my wyjedziemy? . Robimy wszystko, by ich nie zawieść…

 

                                                                                                                         Halina Stępień- Grajewska

                                    

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts
Recent Comments
Archives
Categories
Meta
Recent Posts

Wniosek o akredytacje na nowy program Erasmus!

Julita i Martyna z ZSP Krosno Odrzańskie dzielą się z nami swoimi kolejnymi wrażeniami z pobytu w Rimini!

Wrażenia Julity i Martyny z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Krośnie Odrzańskim z ich pierwszego tygodnia pobytu w Rimini

Zastosowanie Flipped Classroom (Odwróconej Klasy) z pakietem G Suite: doświadczenie nauczyciela w szkole średniej

Formularze Google: prosty, szybki i obiektywny sposób sprawdzenia wiedzy uczniów