
Projekt „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” realizowany w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie od 01.10.2018 do 29.02.2020, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu: „Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” – nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.
Dofinansowanie projektu z UE: 84 428,56 PLN
Drugi tydzień ferii (18-22.02.2019) 7-osobowa grupa nauczycieli z Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie spędziła w portowym Portsmouth na południu Anglii. Celem wizyty było nie tylko poznanie historycznego miasta w hrabstwie Hampshire, ale przede wszystkim uczestnictwo w kursie pt. “Interactive training and teaching techniques”, który odbywał się w ramach projektu: „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” – nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.
Pierwszy dzień pobytu i kursu był intensywny. Po zajęciach na temat brytyjskiego systemu edukacji, form pracy i metod nauczania (metody problemowe, ekspresji i impresji oraz graficznego zapisu) udaliśmy się do ratusza, w którym przywitał nas burmistrz miasta! Po tym zaskakującym spotkaniu i zwiedzeniu lokalnego magistratu, partner projektu – Training Vision, zorganizował dla nas spacer po Portsmouth. Zobaczyliśmy imponujących rozmiarów Emirates Spinnaker Tower, dzielnicę uniwersytecką, starą część miasta i port.
Kolejne dni też były pełne wrażeń – przed zajęciami zwiedzaliśmy, poznawali miasto i okolice, jego historycznych słynnych mieszkańców (tu urodził się Charles Dickens, Artur Conan Doyle wymyślił Sherlocka Holmesa, a Rudyard Kipling napisał “Księgę dżungli) i starali maksymalnie wykorzystać czas.
Zajęcia obywały się codziennie w “Victory Business Centre”, były nie tylko dobrze przemyślane, świetnie przygotowane, ale przede wszystkim dostosowane do naszych potrzeb. Miła i przyjazna atmosfera podczas kursu sprawiała, że nauka była przyjemnością.
Co dał nam kurs? Przede wszystkim nowe, świeże spojrzenie na to, co jest nam znane i co bywa przez nas stosowane czyli interaktywność nauczania. Uświadomił po raz kolejny jak istotne są: samodzielność w dochodzeniu do wiedzy, umiejętność zbierania i wyszukiwania informacji i uczestnictwo w grupowym rozwiązywaniu problemów. Prowadzący pokazał nam aplikacje i oprogramowania, które w znaczący sposób uatrakcyjniają naukę i przyczyniają się do aktywizowania uczniów oraz podnoszą jakość nauczania. Przedstawione podczas kursu innowacyjne metody skutecznie utrzymują zainteresowanie uczniów, zwiększają też ich zaangażowanie w nauczany przedmiot. Inne podejście do ucznia, wprowadzanie konkretnych zmian daje ogromne korzyści oraz ożywia i usprawnia nauczanie. Prowadzący podał nam również wiele pomysłów i porad dotyczących rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Pobyt w Anglii był nie tylko szansą na udoskonalenie języka, zwiedzenie arcyciekawych obiektów czy spróbowanie fish &chips, ale przede wszystkim stanowił okazję do wymiany doświadczeń, zdobycia wiedzy z nowoczesnej dydaktyki i szlifowanie umiejętności z zakresu technik i metod interaktywnych.
