18 maja, czternastu uczniów Zespołu Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Działoszynie rozpoczęło zagraniczne praktyki zawodowe w słonecznej Maladze w ramach programu Erasmus+. W miniony piątek zakończył się ich czterotygodniowy pobyt, podczas którego zdobywali cenne doświadczenie zawodowe, rozwijali kompetencje językowe i poznawali kulturę Hiszpanii.
13 czerwca, czternastu uczniów z kierunków: technik programista, technik informatyk, technik budownictwa oraz technik logistyk zakończyło czterotygodniowe praktyki zawodowe w Maladze, realizowane w ramach programu Erasmus+. Wyjazd odbył się dzięki akredytacji, jaką szkoła posiada aż do 2027 roku, z możliwością przedłużenia.
Do wyjazdu przygotowywano się przez około sześć miesięcy. Uczniowie wzięli udział w kursach językowych, szkoleniu BHP, warsztatach psychologicznych oraz podpisali stosowne umowy.
Podczas pobytu w Maladze, uczniowie realizowali zadania zawodowe, które odpowiadały ich kierunkom kształcenia. Technik programista i technik informatyk zajmowali się m.in. tworzeniem sklepów internetowych i uczestniczyli w szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Przyszli budowlańcy i logistycy również zdobywali praktyczne umiejętności, które z powodzeniem będą mogli rozwijać w lokalnych przedsiębiorstwach.
Pobyt w Hiszpanii to nie tylko praktyki, ale również integracja z nową kulturą. Uczniowie wzięli udział w dwóch wycieczkach: do urokliwej Marbelli oraz malowniczego miasteczka Nerja. Tam podziwiali słynne Pueblos Blancos, zeszli do imponującej krasowej jaskini Cueva de Nerja i stanęli na Balkonie Europy, skąd rozciąga się widok na Morze Alborańskie.
Jakub Maciołek, uczeń klasy IV na kierunku technik informatyk, podsumował swój udział w projekcie tak: -Praktyki bardzo mi się podobały. Panowała świetna atmosfera, poznaliśmy wspaniałych ludzi i nauczycieli. Nauczyliśmy się wielu rzeczy, szczególnie związanych z cyberbezpieczeństwem. Z miejsc, które zwiedziliśmy, najbardziej zapadła mi w pamięć Nerja – piękna plaża i niesamowite widoki. W Maladze ogromne wrażenie zrobiły na mnie ruiny zamku – opowiada Kuba.
Uczniowie rozwijali również kompetencje językowe i kulturowe. Praktycznie każdego dnia posługiwali się językiem angielskim – zarówno w pracy, jak i w codziennych sytuacjach.
– Dzięki codziennemu używaniu języka angielskiego znacznie poprawiliśmy jego znajomość. Zdecydowanie zwiększyła się nasza płynność językowa i poszerzyliśmy zakres słownictwa – podkreśla Igor Gawron, uczeń klasy IV technikum informatycznego.
Podsumowując wyjazd, dyrektorka Zespołu Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Działoszynie Aneta Brzezińska-Leszczyk podkreśla jego wartość nie tylko edukacyjną, ale również rozwojową: – Uczniowie doświadczyli czegoś, czego prawdopodobnie nie mieliby okazji przeżyć, gdyby zostali w Polsce. Poznali zupełnie odmienną kulturę, klimat i urok hiszpańskiego słońca – mówi.
– Myślę, że to przeżycie pozostanie z nimi na zawsze. Otworzy ich na nowe wyzwania, doda odwagi do realizacji planów zawodowych, być może nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Mam nadzieję, że ten wyjazd pomógł im przełamać wewnętrzne bariery i uwierzyć w swoje możliwości – dodaje dyrektorka szkoły.
Uczestnicy projektu nie tylko zdobyli nowe doświadczenie zawodowe, ale również udoskonalili swoją znajomość języka hiszpańskiego. Nauczyli się porozumiewać w codziennych sytuacjach – np. pytając o drogę – oraz pracować w zespole w międzynarodowym środowisku.
Artykuł: Kulisy.NET









